3 przepisy na lemoniady bez cukru – z melonem, arbuzem i ogórkiem

by Agata

Lemoniada – napój, który nieodzownie kojarzy mi się z latem, wakacjami i upalnymi dniami. To również najczęściej zamawiane przeze mnie picie w restauracjach, bo lemoniady naprawdę uwielbiam! Latem przygotowuję je również w domu, bazując na sezonowych owocach. Lemoniada bez cukru? W przeciwieństwie do lemoniad pitych na mieście, moje nie zawierają cukru. Są więc świetną alternatywą dla zwykłej wody, którą w upały należy pić w bardzo dużych ilościach – mam nadzieję, że o tym pamiętacie.

Lemoniada nie musi być nudna! Mimo, że uwielbiam klasyczną cytrynową-miętową wersję, to równie chętnie przygotowuję lemoniady z innymi składnikami – melonem, arbuzem, a nawet ogórkiem! Jeśli podobnie jak ja, lubicie lemoniady, koniecznie wypróbujcie poniższe przepisy!

Lemoniada melonowa

lemoniada melonowa przepisSkładniki na 1 dużą porcję (około 500 ml)

  • kawałek zielonego melona (około 100 g)
  • sok z połówki cytryny
  • łyżeczka miodu lub syropu z agawy
  • kilka listków mięty
  • plaster cytryny
  • 0,5 litra wody

Melona kroimy w kostkę i miksujemy blenderem na jednolity mus. Dodajemy do niego wyciśnięty sok z cytryny i miód (najlepiej płynny). Wszystko mieszamy i zalewamy zimną wodą. Możemy dodać kilka kostek lodu. Dekorujemy listkami mięty i pokrojonym na cztery części plasterkiem cytryny.

Lemoniada arbuzowalemoniada arbuzowa przepisSkładniki na 1 dużą porcję (około 500 ml)

 

  • gruby plaster arbuza
  • sok z połówki cytryny
  • kilka listków mięty
  • plaster cytryny
  • 0,5 litra wody

Arbuza kroimy w kostkę i miksujemy blenderem na jednolity mus. Dodajemy do niego wyciśnięty sok z cytryny. Wszystko mieszamy i zalewamy zimną wodą. Możemy dodać kilka kostek lodu. Dekorujemy listkami mięty i pokrojonym na cztery części plasterkiem cytryny.

 

Lemoniada ogórkowa

lemoniada ogórkowa przepisSkładniki na 1 dużą porcję (około 500 ml)

  • pół ogórka gruntowego
  • sok z połówki cytryny
  • plaster cytryny
  • 0,5 litra wody

Ogórka kroimy w cienkie plasterki, kilka zostawiamy do dekoracji, a resztę ugniatamy łyżką aż puszczą sok . Dodajemy do nich wyciśnięty sok z cytryny. Wszystko mieszamy i zalewamy zimną wodą. Możemy dodać kilka kostek lodu. Dekorujemy plasterkami ogórka i pokrojonym na cztery części plasterkiem cytryny.

lemoniada bez cukru arbuz

Czy wiesz, że?

Odwodnić się wcale nie jest trudno, a pierwszymi objawami jest zmęczenie, dezorientacja i “ciężka głowa” – trudniej jest zebrać myśli, występują też problemy z koncentracją. Potem dochodzi suchość w ustach, ból głowy i ogólne osłabienie. Nie przegapcie tych objawów! Najlepiej przez cały dzień popijać wodę małymi porcjami i nie dopuszczać do stanu, w którym już czujemy pragnienie (organizm wtedy woła o wodę, bo zaczął się odwadniać!).

Ile wody pić?

Zgodnie z zaleceniami WHO, w ciągu dnia powinno się wypijać około 30 ml na każdy kilogram masy ciała. Jeśli jesteście w ciąży/ karmicie piersią, uprawiacie sporty – ta ilość powinna być większa. Szacuje się, że kobiety w ciąży powinny wypijać w ciągu dnia o około 0,3 litra płynów więcej niż wychodziłoby z powyższej zależności. Natomiast kobiety karmiące, by nie zaburzyć procesu laktacji, powinny pić dodatkowo od 0,7 do 1,1 litra płynów. Wiedziałyście o tym? 1

lemoniada bez cukru

Lubicie lemoniady? Co najczęściej pijecie podczas upałów?

Koniecznie dajcie też znać, czy pilnujecie ilości wypijanych płynów w ciągu dnia!

  1. Benelam B., Wyness L., Hydration and health: a review, Nutrition Bulletin, Volume 35 (1), 2010

Zobacz również:

Strona wykorzystuje pliki cookies w celu prawidłowego jej działania. Korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie. Zgadzam się Polityka prywatności